Jahodovo – rebarborový koláč s mandlemi

Po dvoudenním maratonu vaření a dvou prodloužených víkendech plných návštěv, mi bylo slíbeno, že v neděli už fakt nebudu muset vařit a manžel mě pozve na oběd (a nejlépe pro mě i na večeři). No, co vám budu povídat. Po vydatném spánku a ještě důkladnějším úklidu po vietnamském večírku, mě tedy aspoň odvezl do obchodu, abych nakoupila, opět navařila a když už tak už, tak jsem chtěla upéct něco sladkého. 😉

  

Obvykle, když napeču a balím si pár kousků pro holky do práce, můj manžel velmi protestuje, i když se to nikdy celé nesní, nebo to nosím do práce celý týden.

Tentokrát jsem si ani nedovolila zabalit nic navíc kromě svačinky pro můj věčně hladový žaludek. Bylo to tak skvělé, že jsme půlku koláče snědli hned večer ještě teplé a poslední kousek jsem dojídala už na druhý den! Podotýkám, že jsme oba spíše na maso a sladké jíme jen někdy.

Těsto je klasické křehké, ale já zas pekla „co dům dal“ a měla jsem málo másla, tak jsem to zjemnila kefírem a nastrouhala citrónovou kůru pro lepší šmrnc. A vůbec toho nelituji. Co víc říct, je to skoro bez cukru, takže je to dietní! 😋


Na těsto

400 g hladké mouky

100 g másla

100 g cukru

1 vejce

kefír (asi 1-2 dcl)

kůra z jednoho citrónu

 

žloutek a trochu mléka na potření

 

Náplň

400 g rebarbory

400 g jahod

50 g plátků mandlí

50 g cukru + 1 vanilkový cukr



Do prosáté mouky rychle rukama zapracujte nakrájené studené máslo, vejce, cukr, kůru a tolik kefíru dokud nebude těsto vláčné. Pracujte rychle, aby se máslo nerozpustilo. Zabalte do fólie a dejte na 1 hodinu do lednice

Rebarboru nakrájejte na malé kousky (mladou rebarboru není třeba loupat), zasypte cukrem, promíchejte a nechte odpočinout. Rebarbora pustí šťávu.

  

Předehřejte si troubu na 180 C. Těsto vyndejte z lednice a na lehce pomoučeném vále vyválejte na tloušťku 0,5 cm, vložte pomocí válečku do formy, srovnejte a dno propíchejte vidličkou. Přebytečné okraje odstraňte (válečkem přejedete po krajích) a pokud chcete ozdobný okraj, zkuste to jako já.

Seříznutý kraj těsta prsty od spodu rovnoměrně ztenčete a tím ho vytlačujte nad okraj formy. Nůžkami stříhejte těsto 1 cm do hloubky po každých 0,5 cm po celém obvodu a poté jednotlivé proužky překřižte.

  

Do rebarbory přidejte nakrájené jahody a plátky mandlí (můžete je opéct pro lepší chuť), promíchejte a nasypte rovnoměrně na těsto. Posypte ještě plátky mandlí a pokud vám zbyde těsto, vyválejte ho a vykrojte libovolný tvar, který položte na náplň. Těsto potřete směsí žloutku a trochu mléka a dejte zapéct na 30-40 minut.

  

Po vyndání z trouby nechte koláč vystydnout, aby vám při zakrojení nevytekla všechna skvělá šťáva.

 

Dobrou chuť vám přeji!

Leave a Reply

